Infrarood Gezondheid Top Menu

Vitamine D tekort

Vitamine D tekort

Vitamine D tekort wordt vandaag de dag steeds vaker in verband gebracht met het ontstaan van chronische ziekten. Een tekort aan Vitamine D vermindert weerstand en geeft een verhoogd risico op ontstekingen, osteoporose, artrose, spierzwakte, periodontale ziekten, hypertensie, psoriasis, multipele sclerose, hart- en vaatziekten, diverse vormen van kanker, reumatoïde artritis, spierklachten, darmziekten, diabetes mellitus, tuberculose, neerslachtigheid depressie en de aanleg naar andere geestelijke gezondheidsproblemen.

Nieuw licht op vitamine D en chronische ziekten

Uit epidemiologische studies blijkt dat grote bevolkingsgroepen een lage Vitamine D-status hebben. Dr. Schuitemaker heeft een boek geschreven (‘Nieuw licht op vitamine D en chronische ziekten’) over de relatie tussen diverse ziekten en Vitamine D tekort. In zijn publicatie (ISBN: 9789076161105) onderbouwt hij dat de rol van Vitamine D bij chronische ziekten al decennialang wereldwijd onderschat wordt. In zijn boek staat verder te lezen hoe men ze zich met een verhoogde inname (2000 IE) van Vitamine D écht kan beschermen tegen dergelijke ziekten. 

De Gezondheidsraad adviseert daarom (vooral ouderen en getinte mensen) om dagelijks – winter én zomer – extra Vitamine D te nemen, in de vorm van supplementen. Ook mensen die onvoldoende buiten komen en/of bedekkende kleding dragen en zwangere vrouwen doen er verstandig aan suppletie te nemen. Het wordt de hoogste tijd dat we ons Vitamine D tekort gaan aanvullen met supplementen om (meer) ellende te voorkomen.

De opname en rol van Vitamine D

Vitamine D is vooral belangrijk voor de opname en regulatie van calcium en fosfor in het lichaam, deze voedingsstoffen zijn o.a. nodig voor het ontwikkelen en behouden van sterke botten en tanden, een goede spierfunctie, een gezond afweermechanisme en tal van andere processen. Vitamine D is een van de weinige vitamines die ons lichaam zelf kan maken: onder invloed van UV-straling uit zonlicht wordt in onze huid cholesterol omgezet in Vitamine D. Bij voldoende blootstelling aan zonlicht maakt het lichaam zo’n 70-90 procent van de benodigde hoeveelheid zelf aan.

Het belangrijkste metaboliet van Vitamine D is Serumcalcidiol, dit metaboliet geeft de input aan vanuit opname via de huid als ook de voeding. In een concensus report (dawson-Huges B, et al, Estimates of optimal vitamin D status, Osteoporos.Int. 2005.16(7):p 713-6) wordt door vijf van de zes auteurs de gewenste calcidiolspiegels gesteld tussen de 70 en 80 nmol/l. Mechanismen die onder invloed staan van Vitamine D zijn: angiogenese, antiproliferatie, apoptose, prodifferentiatie en immuunmodulatie. Voor een volwassenen geld dat hoeveelheden van minimum 1000 ie per dag(25mcg) nodig zijn om een gezonde calcidiolspiegel van 75 nmol/l (30 ng/ml) te handhaven.

Wat beïnvloed de opname van Vitamine D

Het probleem is echter dat steeds meer mensen hun tijd binnenshuis door brengen. Verder zijn er nog verschillende factoren die de aanmaak van Vitamine D beïnvloeden tijdens blootstelling aan de zon. Zo wordt er bij een donkere huidskleur minder Vitamine D aangemaakt, maar ook het gebruik van anti-zonnebrandproducten, het verouderen van de huid en huidbedekking verminderen de Vitamine D aanmaak. Naarmate je ouder wordt, verandert het vermogen om vitamine D aan te maken. Vitamine D wordt vanuit de voeding beter opgenomen in de aanwezigheid van vet.

Welke voeding bevat Vitamine D?

Vitamine D is meestal van dierlijke oorsprong net als Vitamine B12. Vitamine D is een vetoplosbare vitamine. Het vooral aanwezig in vette vis, vlees, ei en in mindere mate aanwezig in zuivelproducten. Het wordt vaak toegevoegd aan margarines, halvarines en vloeibare bak- en braadproducten. Ook wordt het aan veel andere plantaardige zuivelalternatieven toegevoegd. Het is een gegeven dat ‘vette vis’ en ‘zuivel’ steeds meer onder druk staan vanwege de vervuiling (medicijnresten/aflatoxine, dioxine etc.) als ook overbevissing en dieronvriendelijke veeteelt. Voor de milieuactivisten, vegetariërs of veganisten onder ons blijft dus alleen zonlicht, (Biologische of Biodynamische zuivel) en Vitamine D3 (cholecalciferol) supplementen over. Ben jij ook tegen dierenleed? (en dan het we het niet alleen over huisdieren), kijk voor diervriendelijke Vitamine D supplementen op de Vegan Wiki paginaVitamine D is echter maar beperkt aanwezig in deze voedingsmiddelen; met alleen voeding ben je er dus niet. Wanneer je onvoldoende buitenkomt (zodat het lichaam vitamine D kan aanmaken), tot een risicogroep behoort of ouder bent (boven de vijftig voor vrouwen en boven de zeventig voor mannen), kan het verstandig zijn een D-supplement te nemen.

Een teveel aan Vitamine D

Want vitamine D is een vetoplosbare vitamine en wordt dus opgeslagen in het lichaam. Echter een teveel aan vitamine D ontstaat niet erg snel en is uitzonderlijk. Een langdurige te hoge inneming van vitamine D kan schade aan hart, nieren en bloedvaten veroorzaken. Verder veroorzaakt een hoge inneming van Vitamine D misselijkheid, slaperigheid, verminderde eetlust en obstipatie. Nadelige effecten als gevolg van een overmaat aan Vitamine D zijn echter zeer zeldzaam. De Gezondheidsraad heeft voor de gehele Nederlandse bevolking een veilige bovengrens vastgesteld van 50 microgram/2000 IE per dag maar dit is nog een heftig discussiepunt.

Vitamine D veiliger dan men dacht

Suppletie met vitamine D is veiliger dan men aanvankelijk dacht. In een recent review (Hathcock J.N, et al Risk assessment for Vitamin D, Am J. Clin. Nutr.2007. 85(1):p.6-18.) Men concludeerde dat de veilige dagdosis (50 mcg per dag) die in Europa en Amerika jaren geleden is vastgesteld, verhoogd kan worden naar 250 mcg per dag. Deze conclusie is gebaseerd op onderzoekgegevens van 21 klinische studies waarin de doses varieerden van 10 tot 2500 mcg.

Vitamine D3

Er wordt de laatste jaren wereldwijd veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het Vitamine D tekort, zo ook in Nederland. Vitamine-D3 is misschien wel een van de belangrijkste vitamines voor de mensheid. Het is cruciaal voor een goede gezondheid. Het is een krachtig steroïde hormoon dat een belangrijke rol speelt voor ons immuunsysteem in de bestrijding van infecties, virussen en ontstekingen. In de winter maakt het lichaam door gebrek aan blootstelling van zonlicht er veel minder van aan. Uit nieuw onderzoek blijkt dat Vitamine D preventief werkt tegen griep en verkoudheid. De nieuwe studie is gepubliceerd in het medische tijdschrift ‘Archives of Internal Medicine’ Voor meer info vitamine D3: https://tinyurl.com/ygvusj7 en hier: https://www.refdag.nl/artikel/1375706/Inname+vitamine+D+te+laag.html

Een gezond niveau van Vitamine D3 kan vele borstkankerpatienten voorkomen. Het eenvoudig testen (huisarts) van het Vitamine D3 niveau in het bloed kan al snel duidelijkheid geven hoeveel risico je loopt, niet alleen bij borstkanker maar ook vele andere vormen van kanker: https://www.natuurdietisten.nl/detail.php?cod=17&id=455&page=9
Ook bij het ‘IOCOB’ uitsluitend zeer positieve geluiden omtrent Vitamine D: https://www.iocob.nl/supplementen/zonlicht-en-d-tegen-kanker.html.
Een ding staat vast, de inname van Vitamine D door de Nederlandse bevolking moet omhoog. Risicogroepen als zwangeren, kinderen, ouderen en mensen met een donkere huidskleur krijgen te weinig van deze belangrijke stof binnen. Dat leidt niet alleen tot botontkalking en spierzwakte, zoals inmiddels overtuigend is bewezen. Er zijn daarnaast aanwijzingen dat een tekort aan vitamine D het risico op diabetes type 1 en 2, diverse vormen van kanker en multiple sclerose aanzienlijk verhoogt.
.
Vitamine D tekort | Wilt u meer wetenschappelijke informatie over de relatie tussen Vitamine D en ziekte klik dan hier.